Relaţia dintre autoritatea Bisericii şi autoritatea Scripturii

Gândirea creştină dealungul istoriei ei, din pricina diferitelor diferitelor curente şi păreri omeneşti, a avut nevoie de elemente care să rămână în fruntea piramidei, elementul autoritate, care este reprezentat de Biserică şi Scriptură.

Ce-a mai frumoasă afirmaţie despre autoritatea Scripturii o găsim în 2 Timotei 3:16 – 17: „Toată Scriputra este insuflată de Dumnezeu şi este de folos […] pentru ca omul lui Dumnezeu să fie desăvârşit şi cu totul destoinic pentru orice lucrare bună.”

Cunoaşterea lui Dumnezeu e unul din scopurile Scripturii, dacă ne gândim că mântuirea adusă de Dumnezeu este participarea la El. Cuvântul ne aduce dragostea lui Dumnezeu care-L mărturiseşte credincioşilor, care-L proslăvesc.

Părintele Stăniloaie vorbind despre elementele mântuirii,  spune că după Întrupare, Răstignire, Înviere şi Înălţare, “Biserica este actul cinci al acestei opere a mântuirii.” Conf. dr. Iacob Coman, afirmă despre Biserică faptul ca ea “este singura şi ultima autoritate pentru a elimina din comuniune toate disensiunile ce ţin de natura umană afectată de păcat”.

Legătura dintre autoritatea Scripturii şi autoritatea Bisericii este explicată foarte bine de M. J. Erickson, care afirmă că “Biserica posedă Evanghelia, vestea bună a mântuirii, şi că lumea, care este pierdută şi separată de Cristos, poate fi mântuită sau reunită ci El doar dacă aude această Evanghelie, dacă o crede şi este justificată şi regenerată”

Un popor ales a lui Dumnezeu are nevoie de o viaţă trăită într-o anumită comunitate, Biserica, şi după anumite legi, Scriptura. “Biserica nu este o simplă comunitate a celor care locuiesc in El şi în cei care locuieşte El prin Duhul Sfânt”. Învăţătura folosită ca dreptar pentru Biserică, este numai şi numai după modelul biblic, Cuvântul lui Dumnezeu revelat omului prin inspiraţie divină.

Credinciosul are trebuinţă atât de autoritatea Bisericii, pentru că este locul unde face comuniunea dintre uman şi divin, însă scrisoarea de dragoste a lui Dumnezeu pentru om, modul de a trăi voia lui Dumnezeu, este autoritatea Scripturii.

Mai presus de orice, pentru credincioşii loiali lui Dumnezeu, Scriptura şi Biserica lui Dumnezeu rămân singura autoritate. Acestea două lucrează în concordanţă una cu cealaltă. “Dacă nu ar exista Cuvântul lui Dumnezeu în formă scrisă, nu am putea dobândi certitudinea voii lui Dumnezeu”. Scriptura este viaţa Bisericii, este ceea ce dă identitate Bisericii.

Tot ceea ce este omenesc participă la divin, dar în manifestări diferite şi de noi determinări ale momentelor scripturale, înţelese în lumina şi prezenţa Duhului din Biserică.

Exemplul Domnului Isus este unul suprem care “foloseşte Cuvântul lui Dumnezeu în lucrarea Sa atât faţă de cei mântuiţi cât şi pentru cei namântuiţi. Din această cauză este important să împărtăşim Cuvântul lui Dumnezeu”. acesta fiind rolul comuniunii (Bisericii). Acesta este defapt şi planul lui Dumnezeu cu privire la omenire.

“Biblia considerată numai ca o carte, încetează de a mai fi Biblia; în această din urmă stare se găseşte numai în Biserică”. Dovada respectării autorităţii Scripturii este trăirea ei. Dovada respectării autorităţii Bisericii este trăirea în comunitate ca parte activă a ei. Destinaţia Sfintei Scripturi spre folosul credincioşilor îndreptăţeşte folosirea ei în Biserică, cu scopul de a învăţa şi scop sacramental. Biblia folosită ca primul izvor al Bisericii dă dovada de autoritate divină.

Biblia explică chiar şi scopul pe care îl are Biserica în viaţa credinciosului precum şi drumul care trebuie parcurs atât de credincios cât şi de cult. Dedicarea autorităţii Scripturii, face dovada legăturii şi interesul divin pentru om. Toată învăţătura Bisericii, se bazează pe autoritatea şi puterea Scripturii.

Dacă rămâneţi în Mine, şi dacă rămân în voi cuvintele Mele, cereţi orice veţi vrea, şi vi se va da. ”  ( Ioan 15:7 )

7 gânduri despre „Relaţia dintre autoritatea Bisericii şi autoritatea Scripturii”

  1. Draga Eliazar,
    Sunt cateva lucruri pe care nu le inteleg. In primul rand, nu inteleg toate citatele, nu inteleg ce vor sa spuna. In cazul lui Staniloae, inteleg ca „Biserica” este necesara mantuirii, alaturi de ” Întrupare, Răstignire, Înviere şi Înălţare”?! Cum puteti argumenta asta?!
    Mai apoi, Staniloae vorbeste, fara indoiala, de Biserica Ortodoxa, cand afirma cele citate. Este asta ceea ce vreti sa sustineti?
    Mai apoi, nu stiu de ce fel de confesiune tine Conf. dr. Iacob Coman, dar este gresit. in cele afirmate in citat. Judecand dupa citat, cred ca este ortodox, si daca asta e cazul, atunci potriveste invataturilor bisericilor traditionale, care acorda Bisericii autoritatea suprema. Cum noi insa tinem de intatruile Reformei, consideram ca autoritatea suprema o are Cuvantul. Sau nu?!
    Ce zice M. J. Erickson nu inteleg de loc, probabil din cauza traducerii?
    Nu inteleg nici asta:
    „Mai presus de orice, pentru credincioşii loiali lui Dumnezeu, Scriptura şi Biserica lui Dumnezeu rămân singura autoritate.”
    In primul rand aici, daca sunt doua, Scriptura si Biserica, nu sunt „singura” autoritate, ci sunt doua. Care e cea suprema?

    Apreciază

    1. Domnule Ciprian,multumesc de intrebari.Este adevarat ca autoritatea suprema o are Cuvantul,nici nu gandeam altfel.Ceea ce am incercat sa relatez eu,este autoritatea Scripturii si autoritatea Bisericii precum si legatura dintre acestea.Paragrafele citate de tine primesc un alt inteles daca sunt separate de restul ideilor.Biserica nu e mantuitoare,nu la asta ma refer.Daca citesti mai atent si ultima parte a eseului,acolo vei vedea defapt legatura pe care o are Biserica nu ca si comunitate ci ca individ care accepta inspiratia Duhului Sfant a voii divine,revelate prin Scriptura.Dumnezeu a descoperit voia Lui prin Scriptura,iar Biserica va sustine acest lucru.Chiar Biblia scrie despre rolul pe care il are Biserica atat dpdv spiritual cat si ca si comunitate.Ca idee,eseul e structurat in trei parti:primele doua parti descriu in cateva cuvinte autoritatea Scripturii si apoi a Bisericii,iar in ce ramane,mare parte,vorbesc despre relatia dintre ele.Cand spun:”mai presus de orice,pentru credinciosii loiali lui Dumnezeu,Scriptura si Biserica lui Dumnezeu raman singura autoritate”,nu vorbesc despre ele ca 1+1=1.Aici fiecare are autoritatea ei,insa ele au deosebit de multe puncte comune necesare.Scriptura este autoritate,Biserica este o autoritate.Nu fac referire la Biserica Ortodoxa,cu mult mai mult la teologia ei.

      Apreciază

  2. Draga Eliazar,
    Am stiut ca autoritatea suprema o are Cuvantul si in opinia dumneavoastra. Dar nu asta reiese din textul de mai sus, si citatele lui Staniloae sau Coman arata ceea ce au am spus mai sus, anume: Biserica este unul dintre „elementele mantuirii”, iar Coman (care cred ca este adventist?!) acorda autoritatea suprema bisericii. Cuvantul nu este pomenit de nici unul dintre cei doi ca si autoritate. Daca in cazul lui Coman inteleg ca se refera la biserica locala, pentru ca e vorba de disciplinarea membrilor- inteleg eu-, in cazul lui Eliazar nu inteleg daca articolul face referinta la biserica locala, sau la Biserica invizibila, universala (nu cea traditionala catolica).
    Vreau sa insist putin:
    1. Ortodocsii, in general, nu recunosc nici o (una) autoritate suprema, dar am intalnit un preot care considera biserica autoritatea suprema. Comentariul meu, prin urmare, nu este deplasat, considerand ca citatul din Staniloae afirma ca biserica are un aport in mantuire, alaturi de celelalte elemente, ” Întrupare, Răstignire, Înviere şi Înălţare” in „opera mantuirii”
    2. Coman, pe de alta parte, acorda bisericii autoritate suprema, cand e vorba de disciplinare, cred. Si asa, autoritatea nu o are biserica, ci Cuvantul de care, sau pe care biserica slujeste. Cuvantul. prin Duhul este cel care covinge de pacat, mustra si indruma, prin urmare este autoritatea suprema si aici. Cuvantul nu face greseli, comitetul sau biserica locala poate sa faca, si fac, pentru ca suntem cu totii oameni; judecata noastra este precum noi, imperfecta. Deci, si in cazul disciplinarii, daca asta este ceea ce Coman vorbeste, autoritatea suprema nu este biserica, ci tot doar Cuvantul. Nu biserica „este singura şi ultima autoritate pentru a elimina din comuniune toate disensiunile ce ţin de natura umană afectată de păcat”, ci Cuvantul este Cel care poate, intr-adevar, sa faca toate alea, si sa o faca perfect, nu ca si omul. Noi puitem sa scoatem pe oameni din biserica, dar nu putem schimba duhul din ei, doar Cuvantul o poate face, prin nasterea din nou, in mod perfect.
    Privitor la relatia dintre Cuvant si biserica, o relatie de subordonare, de fapt, lucru care nu l-am vazut mentionat, am sa ma folosesc de o imagine seculara, pentru inceput:
    Ministerul de Interne aplica Legea, nu o face. Nu Ministerul este autoritatea, ci legea pe care Ministerul o reprezinta si o slujeste este autoritatea, iar autoritatea Ministerului este derivata din lege, si nu invers (asta intr-o tara constiutionala, nu o republica bananiera).
    Ca sa ma folosesc de o imagine biblica, de data asta, Cuvantul este viata din trup, iar biserica, ne zice Pavel, sunt membre, madulare ale acestui trup. Desigur ca madularele au putere, autoritate, daca vreti, dar nu in sine. Autoritatea membrilor este derivata din viata trupului „Eu sunt Calea, Adevarul si Viata”, fara de care „nu puteti face nimic”.
    PS
    Daca e vorba de autoritate, ce rol are biserica locala?

    Apreciază

    1. Incepand de la titlul exprimat in articol,relatia de autoritate pe care o are biserica este de a materializa,sa ma exprim asa, autoritatea pe care o are cuvantul.Biserica are autortatea de a aplica autoritatea cuvantului,din orice punct de vedere.

      Apreciază

      1. Deacord cu tine fratele meu,ceea ce poate nu ai inteles sau nu m-am facut in cel mai bun mod inteles.Eu nu vorbeam de gradul autoritatilor bisericii si cuvantului.Eu vorbeam de legatura care exista intre cele doua.Iti apreciez mult documentatia si interesul pentru lucrurile esentiale.Domnu sa te binecuvinteze:)

        Apreciază

  3. Draga frate Eliazar,
    Imi plac formularile concise. Si as putea sa spun ca sunt de acord cu cele de mai sus, dar nu intru totul. Raspunsul ultim ar fi adevarat daca am discuta despre ce crede si pretinde (sau a pretins, cel putin, in istorie) Biserica Catolica. Afirmatia de mai sus nu poate sa fie in intregime sustinuta de Scripturi- si iata, inca odata in plus, ne intoarcem la autoritatea suprema, Cuvantul:
    1. In Apocalipsa, vedem ca El Insusi, Hristosul, este cel care va „materilaiza” „autoritatea Cuvantului, din orice punct de vedere”. El Insusi se va judeca si va pedepsi pe orice dusman al Sau, astfel va fi aplicata autoritatea Cuvantului, din orice punct de vedere. Biserica are o autoritate limitata, si este recunoscuta ca atare doar de catre cei care au recunoscut, in prealabil, autoritatea Cuvantului. Cine nu recunoaste autoritatea Cuvantului, nu va recunoaste nici autoritatea Bisericii („Cate batatlioane are Papa?” a intrebat Stalin. Ironia istoriei este ca Papa a fost un instrument vital in daramarea imperiului sovietic! 🙂 )
    2. Cuvantul are autoritate asupra Bisericii! Asta este un punct vital pentru noi, ca si adepti ai Reformei. Fara crezul acesta, totul se prabuseste. Numai crezand astfel putem sa justificam miscarea si dreptatea Reformei. Prin urmare, din moment ce Cuvantul are autoritatea suprema, Cuvantul va judeca Biserica, si nu invers.
    3. Cuvantul a nascut Biserica, si nu- cum in mod fals pretind bisericile traditionale- Biserica a nascut Cuvantul. Mai mul decat atat,
    4. Cuvantul este vesnic, sau din-nainte de vesnicii, pe cand Biserica este temporala. Si in concluzie,
    5. Doar intelegand astfel autoritatea Cuvantului, care primeaza in mod absolut, putem materializa, dupa cum ziceti, autoritatea Cuvantului. Cuvantul nu are nevoie de Biserica -si ne limitam aici doar la subiectul autoritate-, daca nu vom vorbi noi, pietrele vor atesta, dar Biserica, insa, este dependenta de Cuvant.
    Cand Biserica uita asta, devine biserica.

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s